فرآیند تولید ورق استنلس استیل

کارگاه ذوب استیل

تولید این ورق ها با ذوب ضایعات آهنی آغاز می شود و در کارگاه ذوب با ترکیب شیمیایی در آن مشخص می گردد. بدین شکل که ابتدا آلیاژهای آهنی بازیافت شده و مواد خام استنلس استیل در یک کوره به مواد مذاب تبدیل می شود. پس از آن فلز مذاب به یک مبدل انتقال داده می شود که جهت به دست آمدن ترکیب شیمیایی مورد نظر، به آن عناصر آلیاژی اضافه می شود.

سپس آلیاژ مذاب در طی فرآیند ریخته گری، ریخته گری و سرد و سپس منجمد می گردد. در این مرحله ابعاد مورد نیاز برای این ورق ها تعیین شده و تقسیم به ابعاد مورد نظر می گردد.

 

انواع ورق استیل

 

نورد گرم ورق استیل

در این مرحله اولین اقدام برای کاهش ضخامت ورق صورت می گیرد. این مرحله در ابتدا شامل مجدد گرم نمودن ورق ها در یک کوره می باشد. در طی چندین پاس نورد کاهش ضخامت اولیه صورت می گیرد. در طی کاهش ضخامت این ورق، تونل گرمایی دمای ورق را حفظ می نماید.

عملیات اسیدشویی و حرارتی آنیل اولیه ورق استیل

هدف از اجرای این مرحله بهبود خاصیت مکانیکی ورق استنلس استیل می باشد. این کویل های استیل جهت استفاده در مکان هایی که هدف زیبایی نمی باشد، خصوصا کاربردهای صنعتی به بازار عرضه می شود. کویل های استیل سیاه در کوره مخصوص عملیات حرارتی آنی تحت گرما و حرارت قرار می گیرد و این عملیات باعث بهبود خاصیت مکانیکی ورق استنلس استیل می گردد. سپس توسط عملیات شات بلاست سطح کویل ها اکسید زدایی می شود.

 

مرحله نورد سرد

در این مرحله با توجه به نیاز و سلیقه مشتری، ضخامت این ورق ها کاهش پیدا می کند. خواص مورد نیاز مشتری توسط عملیات حرارتی آنیل پایانی به محصول داده می شود. در مرحله نورد سرد، سطح این ورق ها صاف و صیقل شده و برای مکان هایی مانند منزل که هدف از استفاده این محصول زیبایی می باشد، به کار برده می شود. این مرحله جهت بهبود کیفیت و کاهش ضخامت ورق های استیل انجام شده و طی مرحله شستشوی شیمیایی، اکسیدهای به وجود آمده از عملیات حرارت آنی را برطرف می کند.

مرحله نهایی

در مرحله انتهایی ورق های استیل این قابلیت را پیدا می کند که در ابعاد و اندازه های مختلف برش بخورد. این ورق ها قابل بازیافت بوده و در صورتی که پس از گذشت مدتی، قصد استفاده از این محصول را نداشتید می توان آن را در کوره ها مجدد بازیافت کرد.

همچنین در این مرحله می توان عملیات زیباسازی نظیر برشکاری، پولیشکاری و … را بر روی این ورق ها انجام داد. به همین دلیل می توان گفت که ورق های استیل را می توان در طرح های مختلف تولید کرده و آن ها را به اشکال گوناگون درآورد.

انواع ورق استیل