ورق‌های استیل در انواع و کاربردهای مختلف وجود دارند. در واقع این ورق که از نوع ورق فولادی است مواد اولیه‌ی تهیه‌ی آن از آهن بوده که البته با افزودن دیگر عنصرها مانند کربن، نیکل و یا کروم برای موارد دلخواه نیز استفاده خواهد شد. و با توجه به اینکه این نوع ورق فولادی دارای ویژگی‌های فوق العاده مناسبی است، بدون دغدغه می‌توان از آن در صنایع گوناگون بهره برد که از جمله می‌توان به ساخت لوازم منزل، تولید موادهای شیمیایی، حوزه‌ی ساختمان‌سازی و… اشاره کرد. حال ما در این مقاله قصد داریم در خصوص ویژگی‌ها، خصوصیات و کاربردهای ورق استیل صحبت کنیم

 

کاربردهای مهم ورق استیل

همانطور که اشاره کردیم می‌توان از ورق‌های استیل در بخش‌های مختلف صنایع استفاده کرد که سعی می‌کنیم در ادامه به مهم‌ترین آنها بپردازیم:

 

· استفاده در دکوراسیون

با توجه به اینکه انواع ورق استیل از ویژگی ضدزنگ برخوردار هستند، بدون دغدغه می‌توان از آنها برای دکوراسیون منازل و یا دیگر موقعیت‌ها استفاده کرد. همچنین ویژگی مقاومت در برابر خوردگی نیز این نوع ورق‌ها را برای دکوراسیون منازل کاربردی‌تر کرده است. گفتنی است که خرید ورق استیل طرح‌دار که دارای شکل و شمایل‌ مختلف مانند چرمی رنگ، براق، خش‌دار و… است برای دکوراسیون داخلی موقعیت‌های مختلف مانند منازل استفاده می‌شود. در واقع گفتنی است که از انواع ورق استیل می‌توان در مواردی مانند سقف اماکن دیدنی، مکان‌های هنری و حتی نمای ساختمان‌ها بهره برد.

 

· استفاده در صنعت ساختمان‌سازی

برای اینکه بتوان در حوزه ساختمان از ورق استیل به کارگیری کرد در ابتدا باید رده‌ی آلیاژ یا گریدهای آن را در نظر گرفت. در واقع باید بسته به موارد مختلف مانند شرایط آب و هوایی، میزان رطوبت، میزان آلاینده‌ها و البته طبق نظرات کارشناسان باتجربه، نسبت به انتخاب نوع بهتر ورق استیل برای به کارگیری در این صنعت اقدام کرد. ضمناً روش‌های تولید این نوع ورق نیز برای استفاده در صنعت ساختمان‌سازی نیز دارای اهمیت است.

 

· استفاده در دستگاه‌های تولید کاغذ

برای تولید کاغذ نیاز به تجهیزات و دستگاه‌هایی است که باید در تولید آنها از ورق استیل استفاده شود. از این دست ورق‌های استیل می‌توان به ورق استیل 304 اشاره کرد که به فولاد زنگ‌نزن شهرت دارد. به طور کلی برای خرید ورق استیل به جهت استفاده در صنعت تولید کاغذ نیاز به گریدهای خاصی از این نوع ورق است که مهم‌ترین آنها گریدهای 2205 و 2507 از فولاد داپلکس هستند که از ویژگی‌های به خصوصی مانند مقاومت در برابر ضربه و استحکام بالا برخوردار بوده که با کمترین دغدغه می‌توان در تولید کاغذ به کارگیری شوند.

 

· استفاده در تجهیزات پزشکی

برای تولید بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی باید از ورق‌های زنگ‌نزن استفاده کرد مخصوصاً برای وسایل مربوط به دندان‌پزشکی که از حساسیت بیشتری برخوردار هستند. به طور کلی در حال حاضر به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، بهداشتی بودن، دوام فوق العاده عالی و… به خرید ورق استیل روی آورده شده است که برای به کارگیری در دستگاه‌های مختلف پزشکی ایده‌آل خواهند بود. گفتنی است که برای مثال از استیل 410 در اکثر موارد برای تجهیزات دندان‌پزشکی به کارگیری خواهد شد.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های ورق استیل

همانطور که حتماً متوجه شده‌اید، دلیل استفاده از انواع ورق استیل در صنایع مختلف، ویژگی‌ها و مزیت‌هایی است که در اختیار مجموعه‌های مختلف قرار داده است که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دارا بودن سطح کاملاً صاف و البته براق ضد زنگ بودن ورق‌های استیل قابل بازیافت بودن انواع ورق استیل دارا بودن مقاومت فوق العاده عالی در برابر خوردگی دارا بودن قابلیت نسوز بودن دارای بودن خاصیت ضد اسید بودن روکش‌دار بودن ورق‌های استیل موجود بودن در سایزها و گریدهای مختلف مناسب برای اکثر حوزه‌ها و صنایع دارا بودن قیمت ایده‌آل و کاملاً به صرفه موارد موثر بر تعیین قیمت ورق استیلبرای خرید ورق استیل باید از مراکز معتبر استفاده کرد تا در کنار اینکه این نوع محصولات دارای کیفیت مناسبی باشند، قیمت عرضه‌شان نیز به صرفه در نظر گرفته شده باشد. با این حال اگر بخواهیم موارد موثر بر تعیین قیمت این نوع محصول را در نظر بگیریم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

 

– درصد آلیاژهای به کارگیری شده در ورق استیل

درصد موادهای به کار رفته شده در تولید ورق استیل مانند کروم و نیکل

– در نظر گرفتن سطح ضخامت ورق استیل

– کاربرد ورق استیل

– اندازه یا سایز ورق استیل

– کیفیت ورق‌ استیل

– برند ورق استیل

– در نظر گرفتن حجم ورق استیل