فولاد ضد زنگ مقدار مشخصی از آلیاژهای خاصی را در ترکیب خود دارد که منجر به مقاومت در برابر خوردگی می‌شود از این رو به آن فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل نیز می‌گویند. فولادهایی با مقدار آلیاژهای ویژه که در برابر خوردگی توان مقاومت را دارند فولادهای زنگ نزن یا استنلس استیل می‌نامند. ازانواع آن میتوان به استیل ۳۰۴ و استیل ۳۱۶ اشاره کرد. عامل اصلی مقاومت به خوردگی در فولادهای ضد زنگ معمولی حداقل ۱۱ درصد کروم می‌باشد. کاربرد فولاد ضد زنگ بسیار گسترده است. از لوازم آشپزخانه گرفته تا ریل های سنگین راه آهن، همه را از فولاد می سازند. آلیاژ فولاد از آمیختن «کربن» با «آهن» پدید می‌آید. فولاد ضد زنگ یکی از مهم ترین انواع آلیاژ فولاد می باشد . رایج‌ترین کاربرد استیل در لوازم خانگی می‌باشد.

 

انواع کاربرد استیل در لوازم خانگی

بیش از ۱۵۰ نوع فولاد ضد زنگ وجود دارد که هر یک از آن‌ها دارای خواص مختلفی هستند، به همین دلیل درک تفاوت‌های آنها مهم است. در صنایع غذایی و رستوران، تفکیک بین انواع مختلف نیز بسیار مهم است. زیرا ممکن است کاربرد فولاد ضد زنگ برای هر کار خاص، مناسب‌تر باشد. به عنوان مثال، اگر قصد خرید وسایل آشپزی را دارید که با غذاهای بسیار شور در تماس است، دانستن تفاوت‌های بین گریدهای مختلف از جنس استیل ضدزنگ و انواع آن می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند و بهترین محصولات را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

لیروفا | فروشگاه اینترنتی لوازم خانه و آشپزخانه | چرا لوازم خانگی استیل بخریم؟

گریدهای رایج فولاد ضد زنگ

صنایع غذایی احتیاجات خاص خود را دارند. تجهیزات باید به طور مؤثر کار کنند و خصوصیات لازم برای تمیز شدن و مقاومت در گرمای شدید و سرمای بالا داشته باشند. تجهیزات باید استریل شوند یا این توانایی را داشته باشند که اغلب بدون هیچ گونه آسیبی استریل شوند. اسیدهای مختلف غذایی نیز نباید روی آن تأثیر بگذارند. بنابراین از فولاد ضد زنگ در کاربردهای تولید و فرآوری مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گریدهای متداول ۳۰۴ و ۳۱۶ است. اینها فلزاتی آستنیتی محسوب می شوند که اغلب برای تجهیزاتی مناسب است که هنگام پردازش و پیشرفت تولید، برای تماس با غذا در نظر گرفته شده‌اند. در زیر با برخی از کاربرد فولاد ضد زنگ در مصارف خانگی آشنا می‌شویم.

فولاد ضدزنگ سری ۲۰۰

فولاد ضد زنگ سری ۲۰۰ از کیفیت پایین‌تر و مقاومت در برابر خوردگی کمتری نسبت به سار استیل ها برخوردار است. اما جالب است بدانید به دلیل قیمت مناسب هنوز کاربرد استیل در آشپزخانه‌های تجاری همچنان مورد توجه است.

کاربرد: ظروف نگهداری مواد غذایی

 

استیل

۳۰۴فولاد ضد زنگ ۳۰۴ رایج ترین نوع فولاد مورد استفاده در آشپزخانه است.

به دلیل سطح بالای کروم و نیکل ، درخشش بسیاری دارد.

اگرچه این گرید مستعد خوردگی ناشی از قرار گرفتن در معرض نمک است، به طور کلی در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم است.

کاربرد استیل ۳۰۴: وسایل آشپزخانه، قطعات داخلی، لوازم کوچک، میز آماده سازی غذا

 

استیل ۳۱۶

دومین نوع متداول از استیل ۳۱۶ است و آلیاژ آن شامل یک عنصر اضافی مولیبدن است.

مقاومت در برابر خوردگی استیل ۳۱۶ ناشی از نمک و سایر مواد شیمیایی را افزایش می دهد.

کاربرد استیل در لوازم خانگی: تجهیزات آشپزخانه ، وسایل آشپزی با کیفیت بالا، تجهیزات و مبلمان مورد استفاده در فضای باز یا در نزدیکی اقیانوس

استیل ۴۳۰

 

فولاد ضد زنگ ۴۳۰ حاوی مقدار بسیار کمی نیکل است.

این فولاد به اندازه فولادهای سری ۳۰۰ مقاومت در برابر خوردگی ندارد. این نوع فولاد مغناطیسی است.

کاربرد استیل ۴۳۰ در لوازم خانگی: ظروف تخت با کیفیت متوسط، میزهای آماده، درب لوازم خانگی، وسایل آشپزی

 

کاربرد استیل ۴۴۰

با وجود کربن بالا ، فولاد ضد زنگ ۴۴۰ یکی از قوی‌ترین فولاد مورد استفاده در آشپزخانه است. محصولات ساخته شده از ۴۴۰ فولاد ضد زنگ سخت و مقاوم در برابر خوردگی هستند و می‌توانند در مقابل ساییدگی و پارگی مقاومت بالایی داشته باشند.

کاربرد استیل ۴۴۰: چاقوهای آشپزی با کیفیت بالا، کارد و چنگال، دستگیره درب فر، قطعات داخلی

 

کاربرد فولاد ضدزنگ سری ۱۳/۰

کاربرد این نوع استیل در لوازم خانگی ، برای ساخت چاقو استفاده می شود. از آنجا که این فولاد حاوی کروم کمتری و نیکل است ، نرمتر است و به تولید کنندگان این امکان را می دهد تا سری به لبه اضافه کنند.

چطور لوازم خانگی استیل را تمیز کنید؟نحوه تمیز کردن لوازم خانگی استیل

کاربرد فولاد ضدزنگ سری ۱۸/۰

این استیل ضد زنگ گزینه ای با کیفیت متوسط ​​است و یکی از گزینه‌های مقرون به صرفه است. از آنجا که این فولادمغناطیسی است، می تواند توسط آهن ربا در ماشین های ظرفشویی نقاله و سطل آشغال گیر بیفتد.

 

کاربرد فولاد ضدزنگ سری ۱۸/۸

کاربرد استیل ۱۸/۸ در انواع وسایل تخت خواب است. این فولاد ضد زنگ سنگین بوده و بسیار در برابر خوردگی مقاوم است. قطعات ساخته شده از این فولاد ضد زنگ معمولاً دارای نوعی دکوراسیون یا طراحی هستند.