آیا با ورق استیل دکوراتیو آشنا هستید؟ خواص منحصر به فرد ورق استیل دکوراتیو را می دانید؟ تاکنون زیبایی دکوراسیون داخلی آسانسورها شما را مجذوب کرده است؟ استفاده از ورق استیل دکوراتیو با توجه به طرح های زیبا و جذاب آن، روز به روز پیرامون محل زندگی بیشتر می شود. با فولادشاپ همراه شما خواهیم بود تا صفر تا صد ورق استنلس استیل دکوراتیو، ویژگی های منحصر به فرد آن و جذابیت استفاده از ورق استیل دکوراتیو را بیان کنیم.
ورق استنلس استیل دکوراتیو از جمله محصولات فولادی می‌باشد که در محیط پیرامون زندگی خود خیلی دیده ایم. استفاده از این محصول در منازل و ساختمان‌ها به زیبایی و مجلل شدن هر چه بیشتر ساختمان میافزاید. در صنعت ساختمان سازی بیش از پیش از این محصول فولادی برای دکوراسیون و زیبایی خانه‌ها و منازل استفاده می‌شود. شاید رایج ترین استفاده از این محصول در صنایع تزیینی است .

قیمت ورق استنلس استیل
قیمت ورق استنلس استیل

ورق استنلس استیل دکوراتیو چیست؟

ورق استیل دکوراتیو، یکی از انواع ورق استیل است که به صورت ضد زنگ می باشد که در ادامه به کاربرد ها، نحوه تولید و ویژگی های دیگر آن پرداخته خواهد شد. در ابتدا به صورت اجمالی به یک سری از ویژگی های بارز این نوع ورق استیل میپردازیم. براقی، زیبایی، سطح صیقلی، مقاومت بالا در برابر خوردگی از ویژگی های مهم ورق استیل دکوراتیو است. ورق استیل مانند ورق گالوانیزه و ورق رنگی به صورت رول و شیت در بازار عرضه می شود درصورت نیاز به هر نوع برشکاری، فولادشاپ می تواند این خدمات را به بهترین شکل به شما صنعتگران ارائه دهد.

اما با توجه به اینکه ورق گالوانیزه نیز در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد، شاید برای همه سوال باشد که ورق گالوانیزه چه تفاوتی با ورق استیل دارد؟

ورق گالوانیزه یکی از محصولات فولادی تخت است که به اندازه چند میلی متر پوشش فلز روی ، روی سطح آن به کار می رود. اما ورق استیل در ترکیب شیمیایی خود فلزات گران قیمتی نظیر کروم، نیکل و مولیبدن دارد و همین امر موجب برتری و افزایش قیمت در این نوع ورق می شود. ورق استیل در ابعاد مختلفی در بازار وجود دارد و معمولا ضخامت کمی دارند. سطح صاف و صیقلی آن در نتیجه صیقل دادن سطح آنهاست. کیفیت این نوع ورق زمانی معلوم می شود که به مرور زمان نسبت به خوردگی مقاومت خود را حفظ کند.

از جمله موارد استفاده ورق استنلس استیل دکوراتیو میتوان به :

· استفاده برای زیبا سازی فضای بیرونی دستگاه های خانگی و صنعتی

· ساخت کابین آسانسور

· مورد استفاده در بدنه یخچال و هود و اجاق گاز

· مورد استفاده در فضای بیرونی ساختمان ها

· مورد استفاده در معماری داخلی و دکوراسیون

· مورد استفاده گیت ها و ورودی های فروشگاهی و مترو

· بدنه یخچال های صنعتی

· سرویس بهداشتی توالت و حمام

· گنبد و گلدسته‌ها و نمای سایر اماکن مذهبی

حال که با کاربرد این ورق فولادی زیبا آشنا شدیم شاید برایتان جالب باشد که روش تولید آن را هم بدانید.

 

قیمت روق دکوراتیو
 

ورق استنلس استیل دکوراتیو چگونه تولید میشود؟

در حالت کلی، پوشش دهی سطح انواع ورق فولادی با عناصر فلزی ، موجب ایجاد رنگ‌های مختلف بر روی ورق خواهد شد. در ورق های استیل دکوراتیو طلایی با استفاده از عنصر تیتانیوم در فرآیند پوشش دهی می‌توان رنگ طلایی را به این ورق بخشید. در فرآیند تولید این محصول از روش پوشش دهی PVD استفاده می‌شود. PVD (Physical vapor Deposition) یک تکنیک پوشش‌دهی با استفاده از تبخیر است که در آن مواد از یک منبع جامد یا مایع به شکل اتم یا مولکول تبخیر می‌شوند و بخار در محیط خلاء، گاز فشار پایین و یا پلاسما زیرلایه را دربر می‌گیرد. این روش به دلیل قابلیت بالایی که در ایجاد فیلم‌های نازک (Thin Films) و با خلوص بالا دارد، نسبت به بسیاری از روش‌های لایه‌نشانی برتری دارد. در نتیجه این فرآیند نسبتا گران محسوب می‌شود و قیمت ورق استیل طلایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. روش دیگر برای تولید ورق استیل طلایی، استفاده از فرآیند آبکاری طلا می‌باشد که نسبتا به ندرت استفاده می‌شود و در مقایسه با روش PVD ارزان‌تر است، اما کیفیت روش PVD به مراتب بهتر می‌باشد.

عوامل موثر برقیمت ورق استیل دکوراتیو

ورق های استیل با توجه به اینکه اصولا وارداتی هستند و عمدتا از کارخانه های viraj هندوستان، posco کره ، YC تایوان ، Cogne ایتالیا و.. وارد ایران میشود ، بنابراین تاثیر قیمت ارز در این نوع از ورق بیشتر از ورق های فولادی دیگر است . دومین عامل ضخامت ورق های استنلس استیل دکوراتیو است که بر قیمت نهایی این محصول تاثیر گذار بوده طبیعتا هر چه ضخامت محصول بیشتر باشد هزینه تولید و مصرف مواد اولیه آن نیز بیشتر خواهد بود. سومین عامل نوع رنگ ورق استنلس استیل دکوراتیو است که در طرح و رنگ های متنوعی در بازار عرضه میشود ازجمله : ورق استیل میرور طلایی ، ورق استیل میرور نقره ای، ورق استیل خش دار نقره ای، ورق استیل طرحدار طلایی، ورق استیل طرحدار نقره ای، ورق استیل میرور دودی، ورق استیل میرور مسی و….

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ورق استیل دکوراتیو می توان به میزان عرضه و تقاضا این محصول اشاره کرد .

در حالت کلی می توان نتیجه گرفت که با توجه به کاربرد محدود و با درنظر گرفتن اینکه ورق های دکوراتیو بیشتر جنبه تزیینی و زیبایی دارند طبیعی است که قیمت این ورق ها بیشتر از سایر ورق های فولادی باشد.

دسته بندی ورق دکوراتیو بر اساس حالت سطح

از جمله ویژگی دیگری که باید بدانید ، می توان به حالت سطح ورق اشاره کرد. این محصول را براساس حالت سطحی می‌توان در سه دسته مات، براق و خشدار دسته بندی کرد. طبیعتا کاربرد و قیمت این محصول در انواع مختلف آن متفاوت است. به عنوان مثال از ورق های استیل براق در مصارف دکوراتیو و آسانسورسازی و گنبد و گلدسته استفاده می شود و از انواع استیل خشدار در برابر ورق استیل استفاده میشود بدین صورت که در مواردی که انعکاس نور عیب محسوب میشود با استفاده از این گونه ورق ها این عیب پوشش داده میشود. از انواع ورق استیل طلایی مات نیز در نمای بیرونی ساختمان ها و دیواره های آسانسور استفاده میشود.