استنلس استیل چیست

استنلس استیل دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر لکه های ناشی از خوردگی است. هنگامی که فلزات حاوی آهن مانند فولاد در معرض اکسیژن قرار می‌گیرند، تحت تبدیل شیمیایی موسوم به اکسیداسیون قرار می گیرند.

اکسیداسیون باعث تغییر در خواص آنها می شود. آهن اکسید می شود و به یک فلز قهوه ای مایل به قرمز (اکسید آهن) تبدیل می‌شود. سرانجام ، اکسید آهن تا جایی اکسید می شود که کاملاً از هم گسیخته شود.

استنلس استیل برای محافظت در برابر اکسیداسیون طراحی شده است. این ماده حداقل ۱۰.۵ درصد وزنی کروم دارد. کروم ، برخلاف آهن ، مستعد اکسیداسیون نیست. کروم بدون ایجاد زنگ زدگی یا خوردگی در معرض اکسیژن قرار می گیرد. این ماده به عنوان یک عنصر ارزشمند در تولید فولاد ضد زنگ می‌باشد. تفاوت کربن استیل و استنلس استیل در داشتن یک لایه محافظ کرومی است. این عنصر مانعی بین اکسیژن محیط و آهن فلز ایجاد می کند.

کربن استیل چیست

در پاسخ به این سوال که کربن استیل چیست ؟ باید بگوییم که با توجه به کربن زیاد، معمولاً تا ۲.۱٪ از وزن آن شناخته می‌شود. AISI، فولاد کربن را با رعایت معیارهای زیر تعریف می کند:

حداقل مقدار مس لازم نباید از ۴۰/۰٪ تجاوز کند.

حداکثر مقدار منگنز نباید بیش از ۱.۶۵٪ باشد.

حداکثر مقدار مس نباید بیش از  0.6 ٪ باشد

حداکثر محتوای سیلیکون نباید از ۰.۶٪ تجاوز کند

بنابراین ، کربن استیل چیست و چه مزایایی دارد؟ استفاده از مقدار کربن بالا ویژگی های فولاد را تغییر می دهد. به طور خاص ، قوی تر و سخت تر می شود. به همین دلیل بسیاری از شمشیرها ، چاقوها و سایر سلاحهای تیغه ای از فولاد با کربن بالا تولید می شوند.

تفاوت کربن استیل و استنلس استیل

براقیت ظاهری

تفاوت کربن استیل و استنلس استیل که از روی ظاهر میتوان تشخیص داد، درخشندگی آنها می‌باشد. فولاد معمولی مات است در صورتی که استنلس استیل به دلیل وجود کروم ظاهر براق و درخشانی دارد.

ترکیب شیمیایی

ترکیب شیمیایی متفاوت، اصلی ترین تفاوت کربن استیل و استنلس استیل است. کربن ماده آلیاژی اصلی برای آهن است. اما  برخی از عناصر دیگر مانند تنگستن ، کروم ، منگنز نیز برای این منظور قابل استفاده هستند. انواع و مقادیر عنصر آلیاژی مورد استفاده، سختی ، شکل‌پذیری و استحکام کششی فولاد را تعیین می کند. در حالی که در فولاد معمولی، کربن به عنوان عنصر آلیاژی اصلی است. برای این آلیاژ مقادیر عناصر آلیاژی دیگر مانند کروم ، منگنز ، کبالت ، تنگستن مشخص نشده است.

مقاومت دربرابر خوردگی

کروم اضافه شده سبب تفاوت در فولاد ضد زنگ باعث می شود نسبت به کربن استیل دربرابرخوردگی مقاوم شود. کروم خود را به آسانی با آهن به اکسیژن متصل می کند. هنگامی که کروم به اکسیژن متصل می شود ، یک لایه اکسید کروم ایجاد می کند که فولاد را از تخریب و خوردگی محافظت می کند. کربن استیل کروم کافی برای تشکیل این لایه اکسید کروم ندارد. بنابراین اکسیژن با آهن پیوند میدهد و  منجر به اکسید آهن یا زنگ زدگی می شود.

تفاوت کربن استیل با استنلس استیل

آیا میدانید از خواص دیگر کربن استیل چیست؟ باید بگوییم که برخلاف فولادهای ضد زنگ (استنلس استیل) فاقد خاصیت مقاوم در برابر خوردگی است. کربن استیل از استنلس استیل قوی تر و بادوام تر است. اما لازم است بدانید که در معرض رطوبت ممکن است فولاد کربن زنگ زده و دچار خوردگی شود. حتی مقادیر کمی رطوبت مانند بخار رطوبت موجود در هوا می تواند باعث زنگ زدگی فولاد کربن شود. علاوه بر این ، فولاد کربن نسبت به فولاد ضد زنگ چگالی کمتری دارد.

مسائل اقتصادی

نکته مهم دیگر تفاوت کربن استیل و استنلس استیل، هزینه است. فولادهای ضد زنگ معمولاً گرانتر از فولادهای کربن هستند. این مساله بیشتر به دلیل اضافه شدن انواع عناصر آلیاژی در فولاد ضد زنگ از جمله کروم ، نیکل ، منگنز و سایر موارد است. فولاد کربن بیشتر از عناصر آهن و کربن نسبتاً مقرون به صرفه تشکیل شده است. اگر با کسری بودجه در پروژه بعدی خود کار می کنید ، ممکن است فولاد کربن بهترین گزینه باشد.